Konstpedagogiska projekt 2023

Konstfack

Hur kan vi möjliggöra att bildundervisningen speglar vad som sker inom samtidskonsten? Konstformen performance har en självklar roll inom dagens konstscen och visas på gallerier, biennaler och museer. Den kan dock kännas svår att våga sig på, både för elever och bildlärare. Att arbeta tredimensionellt och skulpturalt innebär att en kroppslig kontakt med materialet, men kroppen i sig kan också vara materialet.

Performancekonstnären och bildpedagogstudenten Naelu har i sitt examensarbete på Konstfack, i samarbete med Prinsessan Estelles Kulturstiftelse och Etnografiska museet, undersökt masken som redskap för performancekonst i bildundervisningen.

Naelu har använt sig av ”Research Creation”, ett sätt att forska skapande, där olika forskningshändelser så som workshops och intervjuer med bildelever på gymnasiet format arbetet.

Videoperformanceverket ”Alternativ identitet” gestaltar upplevelser och insikter som utvecklats genom konstnärligt undersökande av Kungliga Djurgårdens skulpturpark och Etnografiska museet, och med alternativ identitet som ingång. Workshops och intervjuer med gymnasieelever har varit en stor del av empirin, där eleverna först fått designa och formge alternativa identiteter i form av masker av återbrukat material i Etnografiska museets ateljé, och sedan deltagit i performanceövningar i Kungliga Djurgårdens skulpturpark.

Genom att ge eleverna det motstånd ett annorlunda konstuttryck och material innebär, där funderingar kring identitet, rumslighet och kroppslighet får ta plats, kan ett kunskapande i bredare mening uppnås där gränser för vad en vågar uttrycka eller inte suddas ut.

Att skolor och konst- och kulturinstitutioner samarbetar är ett sätt att ena bildundervisningens praktiska kunskapande med samtidskonsten, och att låta eleverna skapa på offentlig plats i skydd av maskernas alternativa identiteter möjliggör en bredare inkludering, samtidigt som de når ut till omvärden med sitt skapande.

Tekniska Museet

Historieberättande och perspektiv med parallax

Onsdag–söndag mellan 5 juli och 20 augusti i utställningen Galleri AI på Tekniska Museet.

Årets workshop för barn och barnfamiljer är utformad för att utveckla deras kreativitet och lära dem om de konstnärliga formerna av skulpturerna i parken, teknikerna de är gjorda med samt berättandet i det konstnärliga komponerandet.

Vi använder oss av den så kallade parallax-effekten för att utforska skalor och perspektiv. I workshopen får barnen välja en figur som skärs ut i trä i vår laserskärare. Barnen får rita på träsiluetten och tänka ut en kort storyboard för karaktären. Figuren placeras sen framför eller mellan några färdiga bakgrunder, se exempelbild nedan. När ett foto sen tas så skapas en synvilla av att bakgrunden är långt bort, medan figuren ser nära ut på grund av de olika skalorna. Detta trots att bakgrunderna och figuren är mycket nära varandra i verkligheten. Det blir även en lek med 2D och 3D – hur kan ögat uppfatta något som är lager av 2D som 3D?

Tekniska Museets webbplats

Etnografiska Museet

Workshop

Etnografiska museet kommer att erbjuda en workshop för barn och vuxna där man bygger ”Rådare”, varelser inspirerade av naturen.

Mer information kommer.

Etnografiska Museets webbplats

Nationalmuseum

Symposium

Mer information kommer.

Nationalmuseums webbplats

 

Art of the Day

Mikrolektioner

Ett antal mikrolektioner om konstverk i skulpturparken är under produktion. Målgruppen är mellanstadieelever och lektionerna kommer att lanseras lagom till skolstarten i höst.